Verbinding maken met iemand die moeilijk contact maakt met nieuwe mensen. Hoe pak je dat aan?

Het kan soms moeilijk zijn om verbinding te maken met iemand die moeite heeft met contact maken met anderen.  Zo heeft Mitch, trainer , laatst een kennismakingsgesprek gehad met  Jessy een jongen van 12 jaar  met een licht verstandelijke beperking  (LVB) Jessy  vindt het ontmoeten van nieuwe mensen heel erg spannend en dus ook de kennismaking met Mitch.   

Sociale contacten  leggen  met een LVB  

Het leggen van sociale contacten kan moeilijker zijn voor mensen met een LVB dan voor anderen. Dit   kan te maken hebben met verschillende  redenen. Mensen met een LVB hebben  bijvoorbeeld:  

  • Beperkte communicatieve vaardigheden . Hierdoor kunnen mensen met een  LVB m oeite  hebben om zich duidelijk uit te drukken  of te begrijpen wat anderen tegen ze zeggen.   
  • Moeite met begrijpen van  sociale regels en signalen , waardoor  onbedoeld ongepaste of ongebruikelijke reacties gegeven kunnen worden.  
  • Een beperkt sociaal netwerk Zo is er minder gelegenheid  om nieuwe mensen te ontmoeten en vriendschappen te sluiten.   
  • Ervaringen  met afwijzing en pesten Mensen met een LVB kunnen hier negatieve ervar ingen mee hebben, waardoor ze minder geneigd zijn om contact te maken met anderen uit angst voor verdere afwijzingen of pesterijen.   

De  eerste ontmoeting met  Jessy  

De kennismaking vond buiten plaats.   Jessy  kwam samen met zijn begeleider naar de kennismaking Hij zei niets en liep meteen door naar de schommel waar hij vervolgens op gaat schommelen. Op dit moment heeft Mitch een stap  teruggedaan  en  is  Jessy  van een afstand gaan observeren, zodat hij hier vervolgens op in kon spelen.  Op het moment dat  Jessy  is gaan zitten op de schommel, viel Mitch op dat hij op zijn gemak is  en gaat hij op de schommel naast  Jessy  zitten. Samen zijn ze aan het schommelen en er ontstaat een gesprek.  Het gesprek ging al gauw richting de interesses van  Jessy , namelijk gamen en vechtsport.   

Na ongeveer 30 minuten gaat  Jessy  weer terug naar huis.  Mitch en  Jessy  spreken af om volgende week te gaan kickboksen.  Hij zegt Mitch gedag en daar nog snel achter aan :  ‘’ T ot volgende week’’! De begeleider van  Jessy  was verbaasd over hoe makkelijk  Jessy  samen met Mitch in gesprek ging.   

Voor de eerste keer samen sporten  

De week daarop zijn  Jessy  en Mitch voor het eerst samen gaan sporten.  Jessy  had er super veel zin in.  Toen Mitch hem op kwam halen, had hij zijn jas al aan. Zijn begeleider zei: ‘’ Wat bijzonder dat  Jessy  zoveel zin heeft om met jou te gaan sporten’’.   

Wat nemen we mee?  

Uit d eze ervaring  kunnen we  leren  dat  het soms helemaal niet verkeerd is om eerst even een stap terug te doen om iemand te kunnen observeren en om hier vervolgens op in te kunnen spelen.  Daarnaast is het geven van ruimte heel belangrijk, zodat de persoon de ruimte heeft om te wennen aan de situatie.   Het is namelijk belangrijk om een veilige omgeving te creëren voor kinderen zoals  Jessy .  Door dat Mitch  geduld  had  en de tijd  nam , heeft  Jessy  kunnen wennen aan de situatie en aan Mitch, een voor hem nieuw persoon.    

Daarnaast heeft Mitch  tijdens de kennismaking  ingespeeld op de interesses van  Jessy Dit heeft geholpen om het gesprek op gang te brengen en  een verbinding te maken.  Het kan zijn dat  Jessy  zich daardoor op zijn gemak voelde, waardoor het gesprek dat daarop volgde gemakkelijker verliep.  Ook heeft dit geholpen  om een invulling te krijgen voor de eerste training samen.  Zo wist  Jessy  de eerste training wat hij   kon verwachten  en had hij  zin om aan de slag te gaan samen met Mitch!