Verbinding maken met iemand die moeilijk contact maakt met nieuwe mensen. Hoe pak je dat aan?
Het kan soms moeilijk zijn om verbinding te maken met iemand die moeite heeft met contact maken met anderen. Zo heeft Mitch, trainer , laatst een kennismakingsgesprek gehad met Jessy , een jongen van 12 jaar met een licht verstandelijke beperking (LVB) . Jessy vindt het ontmoeten van nieuwe mensen heel erg spannend en dus ook de kennismaking met Mitch.
Sociale contacten leggen met een LVB
Het leggen van sociale contacten kan moeilijker zijn voor mensen met een LVB dan voor anderen. Dit kan te maken hebben met verschillende redenen. Mensen met een LVB hebben bijvoorbeeld:
- Beperkte communicatieve vaardigheden . Hierdoor kunnen mensen met een LVB m oeite hebben om zich duidelijk uit te drukken of te begrijpen wat anderen tegen ze zeggen.
- Moeite met begrijpen van sociale regels en signalen , waardoor onbedoeld ongepaste of ongebruikelijke reacties gegeven kunnen worden.
- Een beperkt sociaal netwerk . Zo is er minder gelegenheid om nieuwe mensen te ontmoeten en vriendschappen te sluiten.
- Ervaringen met afwijzing en pesten . Mensen met een LVB kunnen hier negatieve ervar ingen mee hebben, waardoor ze minder geneigd zijn om contact te maken met anderen uit angst voor verdere afwijzingen of pesterijen.
De eerste ontmoeting met Jessy
De kennismaking vond buiten plaats. Jessy kwam samen met zijn begeleider naar de kennismaking . Hij zei niets en liep meteen door naar de schommel waar hij vervolgens op gaat schommelen. Op dit moment heeft Mitch een stap teruggedaan en is Jessy van een afstand gaan observeren, zodat hij hier vervolgens op in kon spelen. Op het moment dat Jessy is gaan zitten op de schommel, viel Mitch op dat hij op zijn gemak is en gaat hij op de schommel naast Jessy zitten. Samen zijn ze aan het schommelen en er ontstaat een gesprek. Het gesprek ging al gauw richting de interesses van Jessy , namelijk gamen en vechtsport.
Na ongeveer 30 minuten gaat Jessy weer terug naar huis. Mitch en Jessy spreken af om volgende week te gaan kickboksen. Hij zegt Mitch gedag en daar nog snel achter aan : ‘’ T ot volgende week’’! De begeleider van Jessy was verbaasd over hoe makkelijk Jessy samen met Mitch in gesprek ging.
Voor de eerste keer samen sporten
De week daarop zijn Jessy en Mitch voor het eerst samen gaan sporten. Jessy had er super veel zin in. Toen Mitch hem op kwam halen, had hij zijn jas al aan. Zijn begeleider zei: ‘’ Wat bijzonder dat Jessy zoveel zin heeft om met jou te gaan sporten’’.
Wat nemen we mee?
Uit d eze ervaring kunnen we leren dat het soms helemaal niet verkeerd is om eerst even een stap terug te doen om iemand te kunnen observeren en om hier vervolgens op in te kunnen spelen. Daarnaast is het geven van ruimte heel belangrijk, zodat de persoon de ruimte heeft om te wennen aan de situatie. Het is namelijk belangrijk om een veilige omgeving te creëren voor kinderen zoals Jessy . Door dat Mitch geduld had en de tijd nam , heeft Jessy kunnen wennen aan de situatie en aan Mitch, een voor hem nieuw persoon.
Daarnaast heeft Mitch tijdens de kennismaking ingespeeld op de interesses van Jessy . Dit heeft geholpen om het gesprek op gang te brengen en een verbinding te maken. Het kan zijn dat Jessy zich daardoor op zijn gemak voelde, waardoor het gesprek dat daarop volgde gemakkelijker verliep. Ook heeft dit geholpen om een invulling te krijgen voor de eerste training samen. Zo wist Jessy de eerste training wat hij kon verwachten en had hij zin om aan de slag te gaan samen met Mitch!