Een kwetsbare doelgroep verdient aandacht en begeleiding in hun leefstijl! Doe jij mee?

Ik sprak deze week een begeleider van een woonlocatie in de gymzaal. De deelnemer moest door het wandrek heen klimmen, waarop de begeleider zei: dit zou hij 2 jaar geleden niet hebben gedaan, dan bleef hij vast zitten in het rek’. Waarop ik vroeg: ‘wauw, hoe hebben jullie dit voor elkaar gekregen’? De begeleider zei: ‘wat minder en gezonder eten en geen frisdrank maar water en thee en na ieder eet moment een kwartiertje lopen.’ Afvallen met een beperking, het kan zeker!

Uiteraard is dit per woning en cliënt verschillend. Wij willen de locaties wel alvast een aantal tips geven, waar je mee aan de slag kunt gaan. Met deze kleine stapjes zet je al grote resultaten.

Tip 1: hou het laagdrempelig en simpel

Dit is precies waar wij voor staan. Kleine, laagdrempelige acties waardoor we grote resultaten boeken. De deelnemer is van 120 kilo naar 80 kilo gegaan, door kleine veranderingen, die voor hem mogelijk waren, zonder grote inspanningen. Én met een glimlach!

Dus, focus je op kleine doelen. Ga niet meteen heftige doelen zetten die je in de maatschappij ziet. Binnen de VGZ is het belangrijk dat we met hele kleine stapjes werken.

Tip 2: Snoeptomaatjes, paprika’s en komkommertjes op tafel

Uit onderzoeken blijkt dat bewoners binnen de VGZ niet aan de Richtlijnen Goede Voeding voldoen van het voedingscentrum. Slechts 6-10% van cliënten die in een woongroep woont haalt de richtlijn van 250 gram groente en 2 stuks fruit per dag.

Dus: zet snoeptomaatjes, paprika’s en komkommertjes neer op tafel. Een erg lekkere (en gezonde) snack!

*We hebben een programma gedraaid waarbij we de groente en fruit inname verbeteren op meerdere locaties. De resultaten hiervan zijn erg goed bevallen! Binnen 3 maanden is de fruit en groente inname met meer dan 50% toegenomen. Voor meer informatie over dit programma? Neem contact met ons op.

Tip 3: Drink water en minder frisdranken

Op veel locaties of huizen waar ik kom drinken ze geen water tijdens het avondeten. Hoezo vraag ik me dan af? In de avond is er wel een koffie of frisdrank moment. Als we wat meer water drinken tijdens het avondeten hebben we in de avond ook minder dorst en drinken we ook minder koffie of frisdrank. Logisch toch?

Dus: zet een kan water op tafel tijdens het avondeten.

Tip 4: Beweeg meer, zit minder.

Hou het simpel, maar beweeg meer. Dit begint bij minder zitten. Hoe je dit doet? Gewoon, minder zitten. We zitten in Nederland gemiddeld tussen de 8 en 10 uur per dag! We zijn hiermee koploper in de wereld. Alles is tegenwoordig elektrisch. Zelfs de lampen kan je aan/uit zetten via een app op je telefoon.

Dus: ga minder zitten, dan beweeg je vanzelf meer.

Voorbeelden zoals hierboven laten inzien dat het mogelijk is. Als we als team ervoor zorgen dat we een gezonde cultuur neerzetten, begeleiders meer informatie geven en kijken naar de individuele vraag van de bewoner dan kunnen we ervoor zorgen dat mensen met een beperking even fit en gezond worden als mensen zonder beperking.