Suikers

Wat is suiker?

Suiker geeft ons lichaam energie. Suiker komt bijvoorbeeld voor in koekjes, snoepjes, chocolade en gebak. Suiker is lekker zoet en daarom zijn veel mensen er dol op. Ook kan het een beetje verslavend werken. Daarom is het ook zo moeilijk om van lekkere dingen af te blijven.

Wat gebeurt er als je te veelsuiker binnen krijgt?

Af en toe een koekje of snoepje kan geen kwaad, maar als je te veelsuiker binnen krijgt,kan dit slecht voor je zijn. Van te veelsuiker wordje zwaarder en kan je overgewicht krijgen. Dit kan slecht zijn voor je gezondheid, waar je last van kan krijgen in het dagelijks leven.

Wist je dat?

  • Je van suiker sneller gaatjes in je tanden en kiezen kunt krijgen.
  • Je van veel suiker ziektes aan je hart kan krijgen.
  • Hoe meer suiker je eet, hoe zwaarder je zal worden.
  • Er meer dan 60 verschillende namen zijn voor suiker.

Suiker minderen in eten en drinken

Er zijn meerdere dingen die je kunt doen om minder suiker binnen te krijgen:

  • Lees voedseletiketten.

Hierdoor zul je zien hoe vaak suiker aan voedsel wordt toegevoegd. Zelfs producten waarvan je het niet verwacht zitten vaak vol met suiker. Je kunt dit vinden op de ingrediëntenlijst op de verpakking van het product.

  • Kies ongezoete producten.

Als je eenmaal weet waar suiker zich verbergt, kun je gaan minderen in suikers. Je kunt beginnen met het alleen nog kopen van producten met het label ‘zonder toegevoegde suiker’ of ‘ongezoet’.

  • Minder frisdrank.

Minder frisdrank drinken is een goed idee, maar dat is niet de enige drank die vol suikers zit. Zelfs drankjes waarvan mensen denken dat ze gezond zijn zoals vruchtensappen, bevatten vaak meer suiker dan je zou mogen hebben op een hele dag. Je kunt dus het beste water, thee of koffie drinken (zonder suiker 😉).

  • Inzetten van wissels

Als jezin hebtin suiker en eigenlijk niet dat koekje of snoepje wilt eten, kan je een positieve of negatieve wissel nemen. Dit klinkt gek, daarom leggen we het even kort uit.

  1. Positieve wissel. Hierbij denk je aan de lange termijn. Bijvoorbeeld: je zoekt afleiding en gaat een rondje lopen.
  2. Negatieve wissel. Hierbij denk je aan de korte termijn. Bijvoorbeeld: je eet een zak snoep leeg.

Als we een de negatieve wissel inzetten hebben we voor 5 minuten heel veel energie door al het suiker in snoep, maar kakken we daarna ontzettend in en voelen we ons niet goed. We kunnen dus beter een positieve wissel inzetten en ons goed blijven voelen, omdat je daar op de lange termijn meer voordeel uit haalt.

We leggen dit veel uitgebreider uit in ons leefstijlcoach programma. Neem contact met ons op voor meer informatie.